24 Ağustos 2012 Cuma

Satranç - Stefan Zweig

Bu kitaptan bir blog sayesinde haberim oldu. Alıp okumaya başladım. Başladığım gibi de bitti. 71 sayfalık uzun bir öykü. Can yayınlarının bir kitabı, nedense lise yıllarımdan beri Can yayınlarının kitaplarını pek okumayı tercih etmiyorum. Herhalde kapakları sıkıcı geliyor...

Dönelim kitaba, yazarı Stefan Zweig.. Sorsanız bana, sanki bütün eserlerini okuduğum, çok yakından bildiğim bir yazar.İsmi o kadar tanıdık geliyor. Halbuki bütün yapıtlarına baktım, daha önce duyduğum da okuduğum da yok... Bu kitap Stefan Zweig'in intiharından önce tamamladığı kitabı.. Yani son kitabı.

New York'tan kalkıp Buenos Aires'a giden bir vapur... Yolcularından biri Mirko Czentovic, dünya satranç şampiyonu. 12 yaşında yetim kalan, bir papaz tarafından büyütülen, anlama kıtlığı yaşayan biri. Papazın ve arkadaşının yaptığı satranç turnuvalarında diğerleri tahtayı anlamaz gözlerle izlediğini zannederken satrancın inceliklerini öğrenen ve hayatında sadece bunu yapabilen, yani satranç oynayabilen biri...
Diğer yolcular Czentovic'le satranç oynamak istiyorlar. Belli bir ücret  karşılığında oyunu kabul eden Czentovic tabi ki diğer yolculara karşı ezici üstünlük kuruyor... Ta ki Dr. B ile karşılaşana kadar.

Dr. B. Avusturyalı biri. Hitler'in Avusturya'ya girmesinden bir gün önce tutuklanıyor ve toplama kampına götürülmek yerine bir otel odasına kapatılıyor. Odanın içinin bomboş olması ve insanın düşünmek dışında  hiçbir şey yapamaması bir müddet sonra fazlasıyla sıkıcı duruma geliyor. Dr. B. bi şekilde ele geçirdiği satranç kitabıyla satranç oyunlarını öğreniyor. Odasında sadece hayal ederek saatlerce kendi kendine satranç oynuyor. Ve bu bi müddet sonra Dr. B.'yi delirtiyor. Sonrasında tedavi olup salıveriliyor. İşte Dr. B. vapurda satranç oynayan kişileri görüp müdahale etmesiyle tekrar satranca bulaşıyor ve öncesinde hastalığına sebep olan satranç tekrar kendisine hükmediyor...

Eeee ne çok şey anlattım ama gerisi kitapta... Hadi hadi okuyun artık...

2 yorum:

  1. kitap siperişi vericem yakında. ekliyim listeme.

    YanıtlaSil
  2. Umarım memnun kalırsın tatlım... Ben de senin tavsiyen olan Stieg Larsson'un kitaplarını aldım. Şimdi ona başlıycam :))

    YanıtlaSil

İşte ben...

Fotoğrafım
İstanbul, Turkey
Benden merhaba.. 30 yaşlarında okumayı, gezmeyi, eğlenmeyi seven bir öğretmenim. Bir de 3,5 yaşında hayatımın Öykü'süne sahibim. Blogumda güzel vakit geçirmeniz dileğiyle...